Ieder advocatenkantoor verdient een personal shopper

Onlangs bezochten we met z’n drieën een succesvol advocatenkantoor in het Zuiden des lands. Zet vier dames (onze contactpersoon was ook van het vrouwelijke geslacht) samen aan een ronde tafel en er is al snel een klik. Passie voor de advocatuur is wat ons samenbracht. Een nieuwe boodschap voor juridische Nederland is waar we trots mee naar buiten stapten. Want een ding werd ons tijdens deze afspraak duidelijk: ieder zichzelf respecterend advocatenkantoor verdient een personal shopper.

Wat is een personal shopper?

Een personal shopper staat algemeen bekend als iemand die in opdracht – in onze beleving continu lachend - winkelt naar fashionitems die op het lijf van haar klant geschreven staan. Deze opdrachten beginnen met een intakegesprek waar stijl, wensen en voorkeuren omschreven worden. Op basis van dit stijltype gaat de personal shopper op onderzoek uit. De gekozen items worden aan huis geleverd, eventueel gepast en voorzien van een advies over stijl en combinatiemogelijkheden. Ok, dat spreekt voor de meesten onder ons vast voor zich, maar wat kan een advocatenkantoor ermee?

In opdracht passen en meten

Ook voor de moderne juridische praktijk kan het een uitkomst zijn een expert in opdracht te laten ‘winkelen’; te laten rondstruinen naar kansen en technische mogelijkheden. Denk aan content voor op de website die (wel) scoort, een gebruiksvriendelijk (er) document managementsysteem, een sluitende KEI-koppeling of een CRM-pakket. Er is zoveel mogelijk, maar wie reikt ze de opties op een presenteerblaadje aan? Liefst ook nog passend bij de stijl, het DNA, van het kantoor en bij de wensen van hun cliënten.

Als je zorgt dat je iemand hebt die je ogen in de markt kan zijn, dit vertaalt naar kansen, (pre) selecties en implementaties voor je kan doen, je kan adviseren en begeleiden in het offerte- en SLA- stadium én alle medewerkers kan blijven inspireren en motiveren tijdens en na afloop van de implementatie, dan krijg je parels in handen. Met de juiste tools kun je je als kantoor blijven focussen op waar je goed in bent: de cliënt bedienen. Hoe je deze cliënten kunt binnenhalen en faciliteren met de hedendaagse technieken kun je dan weer mooi overlaten aan… inderdaad; je personal shopper.

Wij geloven erin dat ieder advocatenkantoor toegevoegde waarde heeft, een verhaal te vertellen heeft en kan inspireren. Het is alleen een kunst om deze missie en visie te vertalen naar een eigen stijl; een persoonlijke kapstok. Is dit vormgegeven? Perfect, tijd voor stap twee: de juiste spullen voor aan dit rek. Denk aan je IT-infrastructuur, marketingtools, blogs, koppelingen met de digitale Rechtspraak (KEI), GAP-analyse, webapplicatie security etc. Als je exact weet waar je naar moet zoeken hangt deze snel vol met praktische eyecatchers, waarmee je intern en extern trots mag pronken. Hoe kan een goede vakkundige personal shopper hierbij helpen? 

Ogen in de markt

Een expert die de gehele (internationale) markt overziet, houdt niet alleen overzicht voor een kantoor, maar geeft ook inzicht. Ze kent de aanbieders, de business partners, praat met gebruikers en gaat regelmatig de dialoog met cliënten aan. Op die manier kunnen samen bewust en eenvoudig keuzes gemaakt worden. ‘Waar gaan we dit jaar mee aan de slag en wat parkeren we (voor nu)?’ Dit geeft duidelijkheid en rust.

(Pre) selecties

Oplossingen zijn overal, ze vakkundig selecteren en analyseren is een tweede. Een personal shopper kent de aanbieders, inclusief de voor- en nadelen ten aanzien van concurrenten. Ze weet wie er voor iedere specifieke behoefte op de long- en shortlist kan. Een specialist op dit gebied weet door de professionele salesdemo’s heen te prikken en tot de kern te komen. Kan de oplossing voldoen aan de criteria van het kantoor én van de cliënt? Op die manier bespaar je jezelf als kantoor miskopen, tijd en energie. Je zit alleen aan tafel met leveranciers die perfect passen bij de stijl van het kantoor.

Sparringspartner in offertetraject

Een personal shopper kan door haar ervaring zorgen dat in dit cruciale traject appels met appels vergeleken worden. In een Request for Proposal (RFP) legt ze vast wat de criteria zijn. Hiermee wordt het vergelijken en beoordelen van de offertes én bijvoorbeeld eventuele SLA’s een stuk makkelijker. De keuze kan op die manier weloverwogen genomen worden. De personal shopper is in dit stadium de spil tussen winst en waarde en draagt op deze manier actief bij aan het bepalen en behalen van de ROI.

Implementaties

Wij vinden dat een goede personal shopper niet loslaat na de aanschaf van een product of dienst. Juist zorgen dat het past bij de persoonlijkheid van het kantoor, bij de werkwijze van de medewerkers of de wensen van de cliënt is waar ze toegevoegde waarde kan leveren. Pas als iedereen vol trots, met rechte rug en vol zelfvertrouwen aan het werk kan, gaat zij met een gerust hart naar bed. Een gedeelte van de taak zit erop. 

Ondersteuning en begeleiding in het veranderproces

Vaak is het zoeken naar een oplossing de start van een proces. Dit proces dient veelal te resulteren in het behalen hogere omzet, lagere kosten, meer cliënten, optimaal werkgenot, verlaging ziekteverzuim etc. Innovatie, de wil tot vernieuwing, brengt altijd verandering met zich mee. Juist het continu coachen van alle betrokkenen leidt ertoe dat ICT en innovatie op een natuurlijke wijze onderdeel worden van de kern van het kantoor. 

Kortom, wat ons betreft mag de advocatuur een nieuwe persoonlijkheid omarmen: de personal shopper. Shop ze!


Groeten,
De dames van L-IME: Ine, Marjan, Eva

Ps; mocht je als kantoor geïnspireerd zijn en op zoek zijn naar een Personal Shopper? Wij houden van winkelen, de advocatuur en grijpen overal onze kans. Kortom, we komen graag langs voor een vrijblijvend intakegesprek.