Succesvol met content marketing: hoe lang duurt dat nu eigenlijk?

Het is zo'n beetje de meeste gestelde vraag van het moment; hoe lang duurt het voordat ik succesvol ben met content marketing? En laat ik nou altijd tactisch antwoorden: dat ligt aan je aanpak, je publiek en je budget (voor de betweters: uiteraard altijd pas na de vraag: ‘Wat is succes voor je’). Heb je focus, zoek je verdieping en geef je je publiek regelmatig aandacht met relevante content, dan komt de fanbase vanzelf.

In mijn vorige blog over content marketing voor de advocatuur ging ik in op het waarom. Het regelmatig plaatsen van waardevolle content op een website werkt positief als je via Google bezoekers, leads, wilt binnenhalen. Zeker als je alle mogelijkheden op het gebied van SEO (zoekmachine optimalisatie) en SEA (zoekmachine adverteren) vakkundig inzet. Lees hiervoor ook eens het interview dat ik gaf voor LegalBusinessWorld.

Content marketing is een lange termijnstrategie

Ik kan er kort over zijn: content marketing is een lange termijnstrategie die gaat om ‘storytelling’. Je hebt er een lange adem voor nodig. Het kost tijd om je kantoor, de medewerkers te positioneren en een karakter te ontwikkelen, je publiek te vergroten en om de juiste content voor de juiste kanalen te vinden. Plaats je een of twee keer een blog of bijvoorbeeld een video, dan trek je vast wat aandacht. Eenmalig. Om dit vast te houden dien je te gaan bouwen. Je probeert, stuurt bij, leert en ontwikkelt. Zo structureel mogelijk. Op die manier zet je jezelf als kantoor neer als een ‘uitgever’ met een ziel. Eentje die openstaat voor de relevantie van de dag.

Doelen behalen kost tijd

Voordat je start met content marketing is het aan te raden een planning te maken. Hierin komen de volgende onderwerpen terug:

  • Wat willen we overbrengen (positionering)
  • Wie is de doelgroep/ons publiek
  • Welke kanalen zetten we in
  • Welke rubrieken roepen we in het leven
  • Wie publiceert wat wanneer (een planning)
  • Hoe gaan we meten
  • En uiteraard: de doelstellingen (Wat is succes voor je?)


Voor content marketing zijn concreet drie doelstellingen te definiëren:

  1. Een relatie opbouwen met je doelgroep (je publiek)
  2. Leads genereren
  3. Leads converteren naar sales

Omschrijf deze gedegen en je zult zien dat je hiermee alle neuzen (en pennen) de juiste richting op laat wijzen.

Met je plan zet je content in beweging. Hiermee creëer je reuring. Houd je dit consistent vol dan volgt bekendheid en een imago als autoriteit. Je hebt er altijd gelukspoepers tussen die de juiste onderwerpen met goud kunnen omlijsten en onvoorstelbaar snel resultaat boeken. Echter voor de meesten van ons betekent het in de praktijk enkele maanden van hard werken, voordat je in meer of mindere mate deze doelen bereikt. Mijn ervaring leert dat het gemiddeld vier tot zes maanden duurt eer leads met regelmaat binnenkomen. Maar heb geduld. En… scoor je niet direct in Google, dan in ieder geval bij je publiek.

Duursport

Content marketing is duursport. Beoefen het fanatiek, bij voorkeur in estafette verband – zo blijft het voor iedereen leuk -  en je zult zien dat je ervan zelf goed in wordt.

Toi, toi, toi.

Groet, Ine

Ine van de Laar

Ine is een marketeer in hart en nieren, een ondernemer in geest. Ine zet marketing neer zoals het in oorsprong bedoeld is: om marktaandeel te behouden en te vergroten.

LEES MEER OVER INE